سوره بقره آیه 35

سوره بقره آیه 35

توسط: حامد سلیمان پور

1,048 بازدید

1397/3/3

ساعت:04:49

وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ «35»

ترجمه : و گفتیم ای آدم! تو و همسرت در این باغ سکونت گیرید و از هر کجای آن خواهید فراوان بخورید ولی به آن درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید بود

 

نکات این آیه :

1- منظور از شجره درخت علم پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بود. خداوند فرمود که به این درخت نزدیک نشوید یعنی التماس درجه و علم پیامبر (ص) و اهل بیت او را نکنید.

2- شیطان آنها را با وسوسه، خدعه ، وعده دروغ ( در صورت خوردن از آن درخت عمر جاودان خواهید داشت ، به صورت ملک در خواهید آمد و.. )  سوگند دروغ فریب داد. به خداوند سوگند دروغ یاد کرد که برای شما ناصح هستم.

3- منظور از جنت در این آیه بهشت جاودانی نبوده بلکه باغی از باغ های دنیوی بوده چون در بهشت اخروی هرکه وارد شود از آن خارج نمی شود. ( تفسیربرهان ج 2 - ص 266 - روایت 4)

--------

روایت 1 : علی بن ابراهیم از ... از امام جعفرصادق روایت می کند : ... جبرئیل بر حضرت آدم نازل شد و فرمود : آیا خدا تو را با قدرتش نیافرید؟ مگر از روح خود بر تو ندمید؟ مگر ملائکه را به سجده بر تو امر ننمود؟ پس چرا نافرمانی خدا نمودی؟حضرت پاسخ داد:  ابلیس به خداوند قسم یاد کرد که بر من ناصح است و من گمان نمی کردم مخلوقی به دروغ سوگند یاد کند... (تفسیر برهان ج 2 ص 265)

روایت 2 : از حضرت امام حسن عسکری (ع) روایت شده است که رسول خدا (ص) فرمودند : چون خداوند فرشتگان خود را از برتری نیکان امت محمد و شیعیان و جانشینان علی (ع) با خبر ساخت و آان را آگاه نمود که ایشان در زیر سایه لطف پروردگار باری را به دوش خواهند گرفت که فرشتگان را یارای آن را ندارند... از این رو خداوند آنان را در برابر آدم به سجده واداشت که او نور وجود این آفریدگان را در برگرفته بود. سجده آنان برای آدم نبود بلکه آدم قبله آنان بود تا به سوی او برای خدا به سجده افتند... سپس رسوب خدا فرمودند: شیطان از خدا نافرمانی کرد و به هلاکت افتاد چرا که گناه او تمبر برآدم بود و آدم با خوردن آن درخت از خدا نافرمانی کرد ولی هلاک نشد چرا که او به گناه تکبر بر محمد(ص) و خاندانش آلوده نشد. (تفسیر برهان ج 2 ص 268 - روایت 6)

 

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


282 بازدید

حدیث روز

اُوصیکُمْ بِتَقْوَی اللّه و اِدامَةِ التَّفَکُّرِ، فَاِنَّ التَّفَکُّرَ اَبُو کُلِّ خَیْرٍ وَ اُمُّهُ؛


شما [شیعیانم] را به پروا پیشگی و اندیشیدن دائم سفارش می کنم؛ زیرا تفکّر پدر و مادر [و ریشه و اساس] تمامی خوبی ها است.

امام حسن مجتبی (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی