تفسیر سوره بقره آیه 11

تفسیر سوره بقره آیه 11

توسط: حامد سلیمان پور

127 بازدید

1396/3/20

ساعت:19:30

Bagare 11

نفاق؛ عامل فساد در جامعه

نفاق، بیماری مُسری و واگیرداری است که اگر جلوی انتشار آن گرفته نشود، افراد زیادی از جامعه را مبتلا می ‌کند. چاپلوسی، ریاکاری و دورویی جامعه را به ‌فساد می ‌کشاند.

ازآنجاکه منافق، خود اهل عمل به دستورات دینی نیست، می‌ خواهد دیگر مؤمنان نیز همانند او باشند؛ لذا دائماً با مسخره‌‌ کردنِ دستورات خدا، مردم را در ادای وظایفشان، سست یا به آن‌ وظایف بی‌ اعتنا می‌ کند.

قرآن نمونه‌ هایی از این رفتار زشت منافقان را در سوره‌ های توبه و منافقین بیان می‌ فرماید که چگونه به‌ هنگام جهاد با دشمنان اسلام، از جنگ فرار می‌ کردند و باعث تضعیف روحیۀ مجاهدان می‌ شدند. یا در هنگام انفاق و کمک‌ های مالی، مؤمنان را مسخره می‌‌ کردند و می‌ گفتند که این مقدارِ کم، چه ارزشی دارد.

با آنکه نفاق منشأ همه‌ گونه فساد در جامعه است، منافق که از دیدن حقایق کور شده است، فسادِ خود را اصلاح می‌ پندارد. زیرا درنظر او، کاری همچون سازش با دشمن، به ‌صلاح جامعه است، پس باید جلوی جنگ و پیامدهای آن گرفته شود؛ گرچه این کار سبب تضعیف دین و مؤمنان گردد!

از اين آيه مى ‌آموزيم:

آثار نفاق، فقط فردی نيست، بلكه جامعه را نيز به‌‌فساد می‌كشاند.

ازنشانه‌های نفاق، خودستايی و خودبرتربينی است. منافقان می‌گويند: فقط ما اهل صلاح و اصلاح هستيم، نه ديگران.

اگر نفاق در دل رسوخ كند، درك و شعور صحيح را از انسان می‌گيرد و باعث می‌شود او حقايق را وارونه ‌ببيند.

مؤمنان بايد شعارهای زيبا، اما توخالی منافقان را بشناسند تا فريب نخورند.

برنامه های هیئت

تفسیر روز

سوره بقره آیه 164-163

1398/4/31

تفسیر قطره ای قرآن

«وَإِلَهکُمْ إِلَه وَاحِدٌ لاَّ إِلَه إِلاَّ هوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ (163) إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیلِ وَالنَّهارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا ینفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللّه مِنَ السَّمَاءِ مِن مَّاء فَأَحْیا بِه الأرْضَ بَعْدَ مَ...


205 بازدید

حدیث روز

لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:۱ ـ. سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ ـ. وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. ۳ ـ. وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.


مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است.

امام رضا (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی