تفسیر سوره بقره آیه 27

تفسیر سوره بقره آیه 27

توسط: حامد سلیمان پور

818 بازدید

1396/11/14

ساعت:20:30

27

 

(فاسقان) كسانى هستند كه پيمان خدا را پس از آنكه محكم بستند مى‏ شكنند، و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند قطع مى ‏نمايند، و در زمين فساد مى‏ كنند، قطعاً آنان زيان‏كارانند.

نكته‏ ها:

پيمان‏هاى الهى كه در اين آيه مطرح گرديده، متعدّد است: خداوند از انبيا پيمان گرفته تا آيات الهى را به مردم بگويند. و از اهل كتاب تعهّد گرفته تا كتمان حقايق نكنند و به‏ بشارت‏هاى تورات و انجيل كه درباره پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده است عمل كنند. و از عامّه مردم نيز عهد گرفته، به فرمان الهى عمل كرده و راه شيطان را رها كنند.

در اسلام وفاى به عهد واجب است، حتّى نسبت به كفّار و عهدشكن، فاقد دين كامل معرّفى شده، هرچند كه اهل نماز باشد. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: «لا دين لمن لا عهد له» آن كس‏ كه پايبند تعهّدات خود نيست، از دين كامل ندارد.

خداوند در اين آيه فرمان داده تا با گروه‏هايى پيوند و رابطه داشته باشيم: «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» در روايات آن گروه‏ ها چنين معرّفى شده‏اند: رهبران آسمانى، دانشمندان، خويشاوندان، مؤمنان، همسايگان و اساتيد. و هركس رابطه‏ ى خود را با اين افراد قطع كند، خود خسارت مى‏ بيند. زيرا جلو رشد و تكاملى را كه در سايه اين ارتباطات مى‏ توانسته داشته باشد، گرفته است.

وفاى به عهد، كمالى است كه خداوند خود را به آن ستوده است؛ «وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ»  كيست كه بهتر از خدا به پيمانش وفا كند؟. وفاى به عهد حتّى نسبت به مشركان لازم است؛ «فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى‏ مُدَّتِهِمْ» تا پايان مدّت قرارداد به پيمانى كه با مشركان بسته‏ ايد وفادار باشيد. همچنين در آيه 25 سوره رعد پيمان‏ شكنان لعنت شده ‏اند.

عهد دو گونه است: عهدو پيمانى كه مردم با يكديگر مى ‏بندند وبايد به آن وفادار باشند. و عهد و پيمانى كه خداوند براى رهبرى يك جامعه، بر عهده‏ ى پيامبر يا امام قرار مى ‏دهد كه ‏اين عهد مقام الهى است. «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ»

بخشى از پيمان‏هاى الهى كه اين آيه بر آن تأكيد مى‏كند، همان پيمان‏هاى فطرى است كه خداوند در نهاد همه افراد بشر قرار داده است. چنانكه حضرت على عليه السلام فلسفه‏ ى نبوّت را شكوفا كردن پيمان فطرى مى‏داند. «و واتر اليهم انبيائه ليستأدوهم ميثاق فطرته»

سؤال: عهد خداوند چيست؟

پاسخ: از جمله‏ «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» استفاده مى‏شود كه رهبرى آسمانى، عهد خداوند است و از روايات نيز استفاده مى ‏شود كه نماز، عهد خداوند است. هرگونه تعهّدى كه انسان بين خود و خدا داشته باشد، عهد الهى است. قوانين عقلى، فكرى و احكام الهى نيز مصداق عهد الهى مى‏باشند.

علّامه مجلسى قدس سره به دنبال آيه‏ ى‏ «وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» يكصد وده حديث درباره اهميت صله رحم، بيان نموده و آنها را مورد بحث قرار داده است. در اينجا برخى از نكات جالبى كه در آنها آمده را نقل مى‏كنيم:

* با بستگان خود ديدار داشته باشيد، هر چند در حدّ نوشاندن آبى باشد.

* صله‏ ى رحم، عمر را زياد و فقر را دور مى‏سازد.

* با صله‏ ى رحم، رزق توسعه مى ‏يابد.

* بهترين قدم‏ها، قدمى است كه براى صله ‏ى رحم و ديدار اقوام برداشته مى‏ شود.

* در اثر صله رحم، به مقام مخصوصى در بهشت دست مى ‏يابيد.

* به سراغ بستگان برويد، گرچه آنها بى اعتنايى كنند.

* صله‏ ى رحم كنيد هر چند فاميل از نيكان نباشد.

* صله‏ ى رحم كنيد، گرچه با سلام كردن باشد.

* صله‏ ى رحم، مرگ و حساب روز قيامت را آسان مى ‏كند.

* بويى از بهشت نصيب شخص قاطع رحم نمى‏شود.

* صله‏ ى رحم باعث تزكيه عمل و رشد اموال مى‏شود.

* كمك مالى به فاميل، بيست و چهار برابرِ كمك به ديگران پاداش دارد.

* صله رحم كنيد، گرچه يكسال راه برويد.

امام صادق عليه السلام مى ‏فرمايد: «پدرم سفارش كرد، با افرادى كه با فاميل خود رابطه ندارند، دوست مشو». 

پيام‏ ها:

1- پيمان ‏شكنى، شيوه‏ ى فاسقان است. «الْفاسِقِينَ. الَّذِينَ يَنْقُضُونَ» (فعل مضارع، نشانه دوام و استمرار است.)

2- به پيمان فاسقان، اعتماد نكنيد. كسى‏ كه پيمان خداوند را نقض مى كند، به عهد و پيمان ديگران وفادار نخواهد بود. «يَنْقُضُونَ، يَقْطَعُونَ»

3- انسان در برابر خداوند مسئول است، چون با عقل و فطرت خود، با او عهد و ميثاق بسته كه به احكام دين عمل كند. «عَهْدَ اللَّهِ»

4- اسلام با انزوا مخالف است. «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ»

5- عهدشكن به خود ضربه مى‏زند، نه خداوند. «أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»

-----------------------

در تفسیر امام حسن عسکری(ع) : امام محمد باقر (ع) فرمودند: ... «ینقضون عهدالله» عهدی است که به ربوبیت پروردگار،نبوت حضرت محمد(ص) و امامت علی (ع) از انسان گرفته شده است. فاسقان کسانی هستند که عهدهای یاد شده را می شکنند بعد از محکم کردن آن و قطع می کنند آنچه را که خداوند امر به وصل نمودن آنها نموده است....  قطع رحم و خویشان : حق آنها را به جا بیاورید و بالاترین و بافضیلت ترین  خویشان پیامبر است. حق رحم پیامبر (ص) مانند حق خویشان است نسبت به پدر و مادر و حق پیامبر در قبال مردم از حق پدر و مادر بالاتر ... تفسیر برهان ج 2 ص 236

 

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


365 بازدید

حدیث روز

أَنَّ زِيَارَتَهَا تُعَادِلُ‏ الْجَنَّةَ.


زیارت حضرت معصومه همسنگ بهشت است.

امام صادق (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی