روز شمار فاطمیه قسمت دوم

روز شمار فاطمیه قسمت دوم

توسط: حامد سلیمان پور

547 بازدید

1396/11/14

ساعت:20:30

fatemie 2

حوادث روز سه شنبه :
یک روز بعد از وفات

               بیعت عمومی

ساعاتی پیش از ظهر، ابوبکر، عمر و ابو عبیده به مسجد وارد می شوند و با ورود آنان، بلافاصله عثمان و قومش (بنی امیه) و عبدالرحمن بن عوف و قبیله اش ( بنی زهره) که در مسجد بودند برخاسته و بیعت کردند. آری! امروز روز بیعت عمومی است. مسلمانان که دیروز، تهدید و دیشب تطمیع را تجربه کرده اند امروز برای بیعت با ابوبکر از یکدیگر پیشی می گیرند و دست خویش را با دست های خلیفه آشنا می کنند تا گوی سبقت را از هم بربایند. در گوشه شرقی و چسبیده به مسجد حجره ای قرار دارد که جنازه پیامبر (ص) در آن جای گرفته است و این خانه خاموش است. هنوز اهل سقیفه و برخی همسران پیامبر برای نماز خواندن بر جنازه رسول خاتم (ص) وقت پیدا نکرده اند. گروهی از اطرافیان دستگاه خلافت به جهت خوش خدمتی به خلیفه در کنار منزل امیرالمومنین فریاد « بیعت کنید» و «از اجتماع مسلمانان دوری نگزینید» سرمیدهند. در این روز سخن از تهدید نیز به میان می آید.

تلاش برای تطمیع عباس عموی پیامبر

در انتهای شب در جلسه مشورتی ابوبکر نظر عمر ابو عبیده و مغیره بن شعبه را درباره ایجاد شکاف بین بنی هاشم خواستار شد. مغیرة بن شعبه پیشنهاد تطمیع و مصالحه با عباس عموی پیامبر (ص) را مطرح می کند.

این گروه چهار نفره همان شب با مراجعه به منزل عباس بن عبدالمطلب برای او و فرزندانش سهمی از خلافت را پیشکش می کنند. پاسخ منفی عباس این نقشه را به بن بست می کشاند. جنازه پیامبر (ص) هنوز برروی زمین است. کسانی که قصد خداحافظی با پیامبر خویش را داشتند دیروز برای خواندن نماز حاضر شده اند و امروز (سه شنبه) کمتر کسی به خانه پیامبر (ص) مراجعه می کند.

امیرالمومنین چندبار برای سقیفه گران پیام می فرستند تا برای نماز بر پیامبر (ص) آماده شوند.

در انتهای روز ابوبکر و عمر که در مسجد به بیعت گرفتن مشغول اند، اعلام می کنند که نمی توانند بر جنازه رسول خد که در خانه مجاور مسجد است حاضر شوند. امیرالمومنین به تدفین پیامبر (ص) مشغول می شوند و بدن پیامبر (ص) در شب چهارشنبه دو روز بعد از وفات به خاک سپرده می شود. هنوز اطرافیان خلافت و برخی همسران رسول الله (ص) (عایشه و حفضه) بر جنازه ا« حضرت نماز نخواندند. عایشه که اتاق او گوشه مسجد واقع است می گوید: به خدا قسم نفهمیدم پیامبر چه زمانی دفن شد تا این که در شب چهارشنبه صدای بیل ها ر از حجره پیامبر شنیدم!

همانا سقیفه گران هدف دیگری را دنبال می کنند... 

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


282 بازدید

حدیث روز

اُوصیکُمْ بِتَقْوَی اللّه و اِدامَةِ التَّفَکُّرِ، فَاِنَّ التَّفَکُّرَ اَبُو کُلِّ خَیْرٍ وَ اُمُّهُ؛


شما [شیعیانم] را به پروا پیشگی و اندیشیدن دائم سفارش می کنم؛ زیرا تفکّر پدر و مادر [و ریشه و اساس] تمامی خوبی ها است.

امام حسن مجتبی (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی