روز شمار فاطمیه قسمت سوم

روز شمار فاطمیه قسمت سوم

توسط: حامد سلیمان پور

611 بازدید

1396/11/17

ساعت:20:30

fatemie 3

حوادث روز چهارشنبه: (دو روز بعد از وفات پیامبر (ص))

جمع آوری قرآن

امیرالمومنان (ع) اینک به سفارش رسول خدا (ص) به امر مهم دیگری دست یازیده است. جمع آوری قرآن امروز اولین روز از ایام جمع آوری قرآن است. در ایام رسالت رسول خدا (ص) یات قرآن بر روی پوست، سنگ های صاف، استخوان کتف شتر و... نوشته و ثبت شده بود اینک در فقدان نبی (ص) پایان نبوت و اتمام نزول قرآن، همه آیات در یک مجموعه و به شیوه ای خاص قابل جمع آوری است. این جمع آوری بر عهده وصی پیامبر خاتم (ص) است. آن حضرت قرآن را بر اساس ترتیب نزول آیات و مشخص کردن مواردی چون شأن نزول، محکم و متشابه مطلق و مقید ناسخ و منسوخ و تفسیر و تأویل هر یک از آیات آن گردآوری نمود.

آغاز تحصن :

در مسجد همچنان اخذ بیعت برای ابوبکر صورت می گیرد. گروهی از صحابه به نشانه اعتراض به غصب خلافت به خانه حضرت زهرا (س) وارد شده و در آنجا متحصن می شوند. در روز اول عده ای مانند زبیر مقداد و گروهی از انصار به همراه عده کمی از مهاجران در این خانه اجتماع کرده اند.

  • اولین هجوم مقدماتی

ابوبکر به اصرار عمر، قنفذ (پسرعموی عمر) که به خشونت مشهور است می فرستد تا امیرالمومنین را که اینک از مراسم تجهیز و تدفین پیامبر فترغ شده است برای بیعت فراخواند. عمر اصرار دارد که تا از او بیعت نگیریم به جایی نرسیم. برخی از طرفداران گرفتن بیعت را در آن شرایط مناسب نمی دانند اما عمر همچنان اصرار می کرد. قنفذ سه بار مرجعه کرد. در مرتبه اول بیان می کند: با خلیفه رسول الله بیعت کنید که او شمار را می خواند. در مرحله دوم می گوید: با خلیفه مسلمین بیعت کنید. و در سومین مراجعه می گوید: امیرالمومنین ابوبکر را اجابت کرده و با او بیعت کنید.

پاسخ در هر سه بار روشن است. اهل بیت این القاب را مخصوص امیرالمومنین می دانند و با ناراحتی هرچه تمام تر او را جواب می گویند. پس از مراجعه سوم عمر که قصد ارعاب حاضران را دارد خطاب به ابوبکر می گوید: امر خلافت جز با کشتن او به استواری نخواهد رسید. ابوبکر زیرکانه او را به آرامش فرامیخواند و به قنفذ می گویدکه بار دیگر مراجعه کند و به علی (ع) بگوید پاسخ ابوبکر را بده. امیرالمومنین در پاسخ می فرماید: من به سفارش برادرم رسول خدا(ص) مشغول جمع آوری قرآن هستم و از خانه خارج نمی شوم تو نیز به نزد ابوبکر بازگرد.

  • دومین هجوم

اینک نوبت عمر است او با اشاره ابوبکر به همراه قنفذ به خانه امیرالمومنین می آید. عمر از خشونت و اعمال زور سخن به میان می آورد. او حتی اهل خانه را به آتش زدن تهدید می کند. آنان می دانند که برای اعلان رسمی خلافت احتیاج دارند که بیعت شخص عی بن ابی طالب را به همراه داشته باشند. در این ماجرانه امیرالمومنان با حضور در آستانه در می فرمایند: قسم یاد کرده ام که از خانه خارج نشوم و ردا بر دوش نگیرم تا آنکه قرآن را جمع آوری کنم. این سخن مهاجمان را که شرایط را نامناسب می بینند به ظاهر آرام می کند. آنان پراکنده می شوند تا در فرصتی دیگر بازگردند...

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


365 بازدید

حدیث روز

مَنْ‏ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي‏ بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ.


كسى كه عمه ام را در قم زيارت كند پاداش او بهشت است.

امام جواد (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی