روز شمار فاطمیه قسمت پنجم

روز شمار فاطمیه قسمت پنجم

توسط: حامد سلیمان پور

665 بازدید

1396/11/24

ساعت:20:30

fATEMIE 5

حوادث روز جمعه ( چهار روز پس از وفات)

اتمام جمع آوری قرآن

امروز سومین و آخرین روزی است که امیرالمومنین (ع) به جمع آوری قرآن مشغول اند. آن حضرت قرآن را به ترتیب نزول، همراه با مطالبی حاوی شأن نزول تفسیر و تأئیل زمان نزول ناسخ و منسوخ و... تدوین نمود. در پایان این روز پر ماجرا این کردآورینیز به اتمام می رسد. اکنون این یادگار نبوت از گزند تحریف و تغییر در امان است.

اولین نماز جمعه به امامت ابوبکر صورت می پذیرد. آن گروه به نشانه اعتراض در خانه امیرالمومنین (ع) تحصن کرده بودند امروز نیز به خانه آن حضرت می آیند و از شرکت در نمازی که در مسجد النبی تشکیل شده است امتناع می کنند.

هجوم منجر به شکستن تحصن:

بار دیگر قنفذ غلام ابوبکر با گروهی راهی می شوند تا متخلفان را که در خانه امیرالمومنین (ع) جمع شده اند برای بیعت با ابوبکر فراحواند. متحصنن در خانه امیرالمومنین (ع) از خروج امتناع می کنند. قنفذ در کنار خانه می ایستد و فردی را سوی خلیفه روانه می کند تا کسب تکلیف کنند.

این بار عمر، به همراه گروه زیادی از انصار و عده کمی از مهاجران به سوی خانه امیرالمومنین (ع) حرکت می کنند. خالد بن ولید از مهاجران و اسید بن خضیر، سلمه بن سلامه، زیاد بن لبید انصاری، زید بن اسلم و... از انصار عمر را همراهی می کنند.

عمر و اطرافیان وی پس از رسیدن به خانه امیرالمومنین (ع) با فریاد و سر و صدا تهدید را آغاز می کنند و از انها می خواهند که خارج شده و بیعت کنند.

در این میان چند نفری از جمله زید بن اسلم هیزم می آورند و تهدید به آتش زدن خانه می کنند. از میان متحصنین زبیر با شمشیر خارج می شود. عده ای بر سر او می ریزند و دستش را گرفته و شمشیر وی را با با سنگ می شکنند. مهاجمان به خنه وارد می شوند و تمامی متحصنین را خارج کرده و به زور تا مسجد می کشانند و از همگی بیعت می گیرند.

در این میان امیرالمومنین که قسم یاد کرده بودند تا قرآن را جمع نکنند از خانه خارج نشوند همچنان در منزل باقی می مانند. مهاجمان نیز با توجه به تهدید حضرت زهرا(س) به نجام نفرین، اقدام بیشتری برای گرفتن بیعت از وی انجام نمی دهند. اهل سقیفه به سخن می آیند. علی یک نفر است به بیعت او احتیاجی نیست. اما در این هجوم به شدت حرمت حریم بیت علوی می شکند و بیت فاطمه (س) تا مرز سوختن در آتش جلو می رود.

اولین شب یاری طلبی

در پایان روز پس از آن که امیرالمومنین (ع) از جمع آوری قرآن فارغ می شوند برای اتمم حجت به خانه تک تک مهاجران و انصار که در جنگ بدر شرکت داشتند می روند. خاندان وحی نیز همگی آن حضرت را همراهی می کنند. حضرت صدیقه کبری (س) سوار بر مرکب و حسنین دست در دست امیرالمومنین (ع). عده ای بهانه می آورند، برخی سکوت می کنند دسته ای بی شرمانه می گویند: اگر زودتر این سخنان را می شنیدیم با شما بیعت می کردیم...

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


364 بازدید

حدیث روز

مَنْ‏ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي‏ بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ.


كسى كه عمه ام را در قم زيارت كند پاداش او بهشت است.

امام جواد (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی