شیطان شناسی - قسمت 21- راه نفوذ شیطان (5)

شیطان شناسی - قسمت 21- راه نفوذ شیطان (5)

توسط: حامد سلیمان پور

768 بازدید

1398/3/11

ساعت:10:00

اضلال از طریق تحسین شهوات

در این مورد امیرالمومنین(ع) تعبیری دارند. ایشان برای جناب کمیل بن نخعی هشت طریق اغواء و اضلال شیطان را معرفی می فرمایند. دومین مورد این است:

مَکَروا بِکَ وبِنَفسِکَ بِتَحسینِهِم إلَیکَ شَهَواتِکَ.

ببینید، این تعبیر مولای ما امیرامومنین (ع) است. می فرمایند:

شیطان به وسیله نفس خودت، تو را فریب می دهند.

خدا رحمت کند مرحوم میرزا مهدی اصفهانی اعلی الله مقامه الشریف را، ایشان فرموده بودند: «آن قدر شیطان مکار است که گاه چنین فکری را القا می کند که تو بر شیطان مسلط هستی!»  فرد خود را مسلط بر شیطان تصور می کند، در صورتی که همین را خود شیطان به او القا کرده است. مثلا مسیر انحرافی را می رود و خیال می کند که پشت شیطان را به خاک مالیده است، در حالی که همین را شیطان به او القا کرده و خودش هم نمی داند که فریب خورده است! شیطان کاری می کند که انسان از خطری که او برایش دارد، احساس ایمنی کند.

اما چگونه؟ بتحسینهم الیک شهواتک، شهوات را برایتان زیبا جلوه می دهد. شهوت، به خودی خود پست است و تو به برکت ایمانت خود را از آن کنار می کشی، ولی شیطان نام «عشق» روی آن می گذارد و این گونه شهوت رانی و عشق به نامحرم، را در نظرت «مقدس» می نمایاند. عشق به جنس مخالف قبل از ازدواج، اصلا در فرهنگ دینی ما مفهومی ندارد. نمی توان فرض کرد که عشق قبل از ازدواج، شرعا حلال باشد و پای هیچ حرامی هم به میان نیاید. در دید گاه دین، اول باید ازدواج کرد و بعد عاشق شد. این ارتباط، اول باید طبق قواعد سرعی بر قرار شود و بعد محبت نسبت به همسر شکل بگیرد. نه این که اول نا محرمی دلم را ببرد و بعد دایما به یاد او باشم و فکر و ذکرم را به خود مشغول کند تا به فکر ازدواج با او بیفتم. این مسیر، سرازیری هلاکت و افتادن به حرام است.

در جامعه ی ما رسم است که اول مادر یا خواهر به خواستگاری دختر خانم می روند، یا استخاره می کنند، تحقیق می کنند، مشورت می کنند و.... این رسمی است که از سابق داشته ایم و بسیار رسم خوبی است، هر چند در فضای آلوده روزگار ما در حال رنگ باختن است. چند روز پیش گزارشی شنیدم درباره ی یکی از انحرافات جدیدی که در بعضی از سایت های غیر قانونی رایج شده، تحت عنوان: «همسر یابی» و افراد زیادی، به خصوص دختر خانم ها چه فریب ها که از این طریق نخورده اند! روش این است که شما مشخصات همسر دلخواه خود را به آن ها می دهید و آن ها در معرض می گذارند، تا هر کسی این مشخصات را پسندید به سراغ شما بیاید. آیا این طریقه ی ازدواج است؟!  بعد با بیچاره هایی که فریب خورده بودند مصاحبه می کردند و آن ها هم پشیمان بودند که چرا به این ها اعتماد کرده اند. در مملکتی که ازدواج، سنت ایرانی و اسلامی به آن زیبایی وجود دارد، چرا خودمان با پای خود به بیراهه برویم؟ چرا می خواهیم این رسم های پسندیده را تغییر دهیم؟ بله، اگر شما خواستید به قصد خواستگاری به سراغ کسی بروید، شرعا می توانید به صورتش نگاه کنید اما این، بسیار متفاوت از وقتی است که فرد با نگاه هرزه، میان چهره ها می گردد تا همسر ایده آلش را پیدا کند. ازدواج های این گونه، نوعا به مشکل بر می خورند و سر انجام خوبی هم ندارد. علتش این است که در ابتدای کار فقط از روی قیافه و ظاهر و احساسات شهوی تصمیم می گیرند. اما وقتی آن احساسات اولیه فروکش کرد متوجه می شوند که در انتخاب خود اشتباه کرده اند. بعد کم کم نا رضایتی ها شروع و اختلافات رو می شود. نوع کسانی که در این زمینه از راه درست نمی آیند به مشکل بر می خورند و کمتر آخر و عاقبت خوبی پیدا می کنند. به هر حال عاشق شدن قبل از ازدواج در فرهنگ دین اصلا معنا ندارد.

خدا رحمت کند مرحوم راشد و پدر ایشان را مرحوم حجة الاسلام راشد در زمان طاغوت، شب های جمعه در رادیو سخنرانی می کرد و تنها برنامه ی مذهبی رادیو همین بود. پدر ایشان مرحوم آخوند ملا عباس تربتی انسان فوق العاده ای بود. مرحوم راشد از قول پدرش می نویسد:« پیش از آن که با مادرت ازدواج کنم نام دختری را کاریزک برای من برده بودند که ازدواج با او سر نگرفت و من هر گاه از کوچه ی آن ها می گذشتم به در خانه ی آن ها نگاه نمی کردم.» البته این گونه رعایت ها مختص افرادی هم چون ملا عباس تربتی است، ولی برای عموم می توان این توصیه را مطرح کرد که خود را از گرفتاری نگاه به نا محرم و زندگی کردن با فکر نامحرم حفظ کنند. مواظب باشیم شیطان فریبمان ندهد.

آن عفتی که از ما خواسته اند این است که اجازه ندهیم فکر نامحرم به خود مشغولمان کند و به هر شکلی که می توانیم با آن مقابله کنیم و آن را از ذهن خود بیرون بیندازیم.

مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها

کسی که فکرش در معصیت ها زیاد شود معاصی او را به سوی خود می کشاند.

«فکر» موطنی خطرناک است و شیطان می تواند آن را به سمت گناه هدایت کند. اما فکر منفی را می توان با فکر مثبت مهار کند. هر طور شده افکار مضر را با فکر های مثبت از ذهنمان بیرون کنیم و به امام زمان (ع) هم متوسل شویم و بدانیم که ایشان در این زمینه حتما به ما کمک خواهند کرد.

دسته بندی: شیطان شناسی

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


282 بازدید

حدیث روز

اُوصیکُمْ بِتَقْوَی اللّه و اِدامَةِ التَّفَکُّرِ، فَاِنَّ التَّفَکُّرَ اَبُو کُلِّ خَیْرٍ وَ اُمُّهُ؛


شما [شیعیانم] را به پروا پیشگی و اندیشیدن دائم سفارش می کنم؛ زیرا تفکّر پدر و مادر [و ریشه و اساس] تمامی خوبی ها است.

امام حسن مجتبی (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی