قسمت اول

قسمت اول

توسط: حامد سلیمان پور

25 بازدید

1390/4/29

ساعت:10:26

02

قسمت اول -  مقدمه

عنوان مطالب

1- موعود ادیان و منجی آخرالزمان

2- فتوریزم

3- فطری بودن اعتقاد به موعود و منجی

4- تفاوت منجی گرائی در اسلام و ادیان دیگر

5- هدف از این نوشتار

1-موعود ادیان و منجی آخرالزمان

گفت و گو از موعود ادیان و منجی آخرالزمان ، گفت و گویی است با عمری به درازای خلقت

آدم و سكنای انسان در عرصه زمین و این تاریخ بلند و اشتراك آن در میان همه اقوام و ملل حكایت از فطری بودن این معنا در نوع انسان ها دارد . از یك سو عقل آدمی و از دیگر سو بیان مشترك همه پیامبران الهی و تمامی حكیمان فرزانه و ادبیات همه اقوام و ملل این نكته را تایید می کند . اگر بخواهیم چكیده تمام آرای موجود درباره منجی و موعود ادیان و آنچه را كه جملگی منتظران منجی برآن متفق القول اند در چند كلمه خلاصه كنیم، این سه امر را می توانیم عنوان کنیم:

اولا در تمامی ادیان نگاه به منجی یک نگاه با رویكرد معنوی به عالم است .

ثانیا در همه اقوال مطرح شده عدالت فراگیری توسط منجی در جهان اجرا می شود .

ثالثا دست ابلیس از همه ساحت های فكری،فرهنگی و مادی حیات انسان كوتاه می شود

2-فتوریزم

فوتوریزم( یا فتوریسم )یا همان اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی غیبی و مصلح جهانی و بزرگ عقیده ای است كه در كیش های آسمانی از جمله زرتشتی ، یهودی و سه مذهب عمده مسیحیت یعنی كاتولیك ها ، پروتستان ها و ارتودوكس ، به عنوان یك اصل مسلم قبول شده و همگی  بشارت ظهور  مصلحی این چنین را پذیرفتند.  اصطلاح فوتوريزم برای اولین بار توسط  دارمتستر در طي كنفرانس هايي كه به مناسبت ظهور "مهدي متعهدي " در سودان در فوريه سال 1885 ميلادي (مطابق جمادي الاوئل 1302 هجري) در حضور عده ي كثيري برگزار گرديد عنوان شده و سپس گفتارهای او به شكل كتابي مستقل چاپ شده است. او می گوید ((نکته مشترکی که در  بین  آيين يهود، ديانت عيسوي، كيش زردتشت(قبل از ظهور اسلام )  يافت مي شود، عبارت از اعتقاد به يك وجود فوق الطبيعه است كه بايستي در آخرالزمان ظهور كند و نظم و عدالت رفته را به جهان بازآرد و مقدمه خلود و سعادت دايم انسان را فراهم سازد  مطابق تعاليم اين سه ديانت پيش از ظهور منجي بايد نيروي بد بر جهان حکم فرما شود.

در مراجعه به كتب آسمانی آن ها را سرشار از نویدهای ظهور آن مصلح بزرگ می بینیم و با بررسی این بشارات می توانیم متوجه می شویم آنچه در این كتاب ها ذكر شده ، اعم از شرایط قبل از ظهور، كیفیت ظهور و پایان خوشایندی كه برای دنیا نوید داده می شود ، در همه ادیان تا حد زیادی مشابه یكدیگر است و تقریبا در همه موارد ، مشخصات آن مصلح بزرگ تنها با وجود مقدس حضرت مهدی (علیه السلام) مطابقت دارد.

بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام)علاوه بر قرآن مجید در تمام كتب مذهبی اهل ادیان مانند: كتاب زند، كتاب جاماسب،كتاب شاكمونی ، كتاب صفینای نبی ،كتاب اشعیا ، كتاب دانیال نبی ، انجیل متی، انجیل لوقا و سایر كتاب هاو الواح آمده است .ناگفته نماند كه پیروان ادیان و مذاهب گوناگون، و دیگر ملل و اقوام گذشته و مكاتب مختلف جهان درباره نام آن بزرگوار با هم اختلاف نظر دارند ، ولى درباره اوصاف كلّى، برنامه هاى اصلاحى، تشكیل حكومت واحدجهانى بر اساس عدالت و آزادى، و ظهور او در آخرالزمان اتّفاق نظر دارند. هر ملتي او را با لقب مخصوصي مي‌شناسد. زرتشتيان او را بنام سوشيانس(نجات دهنده)، یهودیان بنام سرور ميكائيلي، عيسويان بنام مسيح موعود، مسلمانان بنام مهدي منتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) مي‌نامند. ليكن هر ملتي آن نجات دهنده ي غيبي را از خودش محسوب مي دارد. زردتشتيان او را ايراني و از پيروان زرتشت مي‌دانند و یهودیان، از بني اسرائيل و پيروان موسي مي شمارند، عيسويان او را هم كيش خودشان مي دانند و مسلمانان از دودمان بني‌هاشم و فرزند پيغمبرش مي شمارند

 

3-فطری بودن اعتقاد به موعود و منجی

یک عقیده جهانی که غیر قابل انکار می باشد، اعتقاد به مصلح کل است. این یک عقیده جهانی است و اختصاص به یک فرقه و مکتب و مذهب خاص ندارد، بلکه تمام ادیان در این عقیده مشترکند.

اعتقاد به يك منجي و نجات بخش از روزگاران قديم و در مناطق جغرافيايي گوناگون در ميان تمام اقوام و ملل مشاهده مي‌شود و مردم در ضمير خود پيوسته به دنبال يك نجات بخش بوده‌اند به ويژه در روزگار ما با تبعيض ها و ستم هايي كه ملل قدرتمند بر ملل ضعيف روا داشته جلوه اعتقاد به رهاننده و نجات بخش بيش تر شده است.

اعتقاد به منجی، آموزه‌اي است

1-  اعتقادي

2- جهاني

3- فراگير و فراديني و بين الادياني

4- اصيل و ريشه دار

5-آرماني

6- حياتي و حيات‌بخش

7- سرنوشت‌ساز

8- منطبق به ما و عصر ما

9- نويد بخش و پايان بخش همه اختلافات مذهبي و غيرمذهبي

10- برطرف كننده مشكلات انسان‌ها

11- برآورده كننده آرزوها و خواست هاي همه ي انسان ها در طول تاريخ

12- تعيين كننده حركت جوامع

13-تحول آفرين و الگوساز در تمامي عرصه ها و ساحت هاي حيات بشري

14- و بالاخره داراي قدرت انفجاري عظيم و بي‌دليل در بسيج توده‌ها و ملت‌ها در مقابله با همه ظلم‌ها و بي‌عدالتي‌ها است

پیروان ادیان بر این ایده اند که در یک دوران تاریک که بشر دچار بحران شدید است و جهان غرق در فساد و تباهی و بی دینی و بیدادگری، نجات دهنده ای خواهد آمد و به واسطه مدد الهی اوضاع آشفته جهان را اصلاح می کند. و توجه به خدا و رویکرد به مقدسات را بر بی دینی و فساد غالب می کند

و این مسئله نه اینکه یک امر دینی بلکه یک موضوع فطری نیز می باشد. زیرا انسان ها فطرتا عدالت خواه و گریزان از ظلم می باشند و رهایی از فساد و ظلم و تباهی را انسان نشانه کمال خود می داند و بر این اساس اعتقاد به منجی امری فطری است و حتی مربوط به موحدین نمی باشد بلکه تمام انسان ها چنین خواسته ای دارند

 

4-تفاوت منجی گرائی در اسلام و ادیان دیگر

منجی گرایی و فکر ظهور مصلحی بزرگ که انسان را از درد و رنج و محنت برهاند در تمام نقاط جهان در جریان است و اعتقاد به این منجی از خصائص اندیشه بشر می باشد

اما با توجه به ایدئولوژی و جهان بینی ادیان، تصورات مختلفی از موعود و منجی ارائه کرده اند و بعضی آنرا قومی و قبیله ای می دانند، بعضی آنرا موقت و برای دوران خاص   ولی اعتقاد شیعه بر آن است که این مصلح کل، جهانی می باشد و توجه به قوم و قبیله خاص ندارد. وقتی که آمد کل جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود و موعود شيعي بر خلاف موعود ادیان دیگر ابراهیمی (مسیحیان –یهودیان- صابئین ) و منجی اديان غیر ابراهیمی، يك منجي قبيله اي نيست و براي قوم خاصي نيامده است. او موعودي است جهاني و تمام دنيا را از ظلم و جور پاك خواهد كرد

 

5-هدف از این نوشتار

در دورانی که ما زندگی می کنیم،افرادی   تلاش می کنند با  نشخوار گفته ها و رواج حرفهای دروغ ،  غیر علمی و غیر مستدل دشمنان اسلام و اهل بیت ،اعتقاد شیعه به ظهور یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم-روحی و ارواح العالمین له الفداه-را دچار خدشه نمایند .

هدف از این نوشتار ،بیانی هر چند کوتاه،در باره اعتقاد به موعود و منجی آخر الزمان در بین تمام ادیان و ملل جهان اعم از ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی و همچنین در بین مردم مناطق مختلف جهان می باشد . همچنین سعی می شود با ارائه اطلاعاتی از اعتقادات  تمام گروه های فوق الذکردر مورد موعود و منجی آخر الزمان ،معلومات خواننده عزیز این سطور در جهت دفاع هر چه بیشتر از عقیده ناب مهدویت شیعی بیشتر شده وخواننده بتواند با آگاهی از عقائد ادیان و ملل دیگر ثابت کند :

1)اعتقاد به موعود و منجی آخرالزمان و در نهایت وجود مقدس امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)غیر قابل خدشه و انکار است.

2)مشخصاتی که ادیان و ملل مختلف از موعود و منجی آخرالزمان میدهند،تنها وتنها بر وجود مقدس امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)قابل انطباق است.

در پایان خطاب به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)عرضه می داریم :

يا أَيُّهَا الْعَزيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقينَ.

اى عزيز! ما و كسانمان را فقر و قحطى گرفته و سرمايه‏اى ناچيز آورده‏ايم، پس پيمانه ما را كامل كن و به ما صدقه بده كه خدا صدقه دهندگان را پاداش مى‏دهد (سوره یوسف-آیه 84 )

امید است این تلاش کم به عنوان (بِضاعَةٍ مُزْجاة ) مورد قبول حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)قرار گیرد .

انشاء الله

والسلام علی من التبع الهدی

 

 

برنامه های هیئت

تفسیر روز

سوره بقره آیه 57

1397/6/24

تفسیر قطره ای قرآن

 وَ ظَلَّلْنا عَلَيْكُمُ الْغَمامَ وَ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى‌ كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‌ و ابر را بر شما سايبان ساختيم و «منّ» و «سَلوى‌» بر شما نازل كرديم (و گفتيم:...


حدیث روز

صَبْرٌ فِی شِدَّةٍ وَ فِی الْهَزَاهِزِ وَقُورٌ وَ فِی الْمَکارِهِ صَبُورٌ.


در شداید بردبار، در فتنه های تکان دهنده با وقار، در سختی ها شکیبا است.

امام صادق (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی