سوره بقره آیه 47

سوره بقره آیه 47

توسط: حامد سلیمان پور

1,170 بازدید

1397/4/26

ساعت:00:00

 يا بَنِي إِسْرائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ‏ «47» 

اى بنى‏ اسرائيل! نعمتى را كه به شما ارزانى داشتم، بياد آوريد و اين كه من شما را بر جهانيان برترى بخشيدم.

نكته‏ ها:

اين آيه، از فرزندان و نسل حضرت يعقوب مى‏ خواهد كه براى معرفت بيشتر خداوند و زنده شدن روح شكرگزارى و دلگرم شدن به نعمت‏هاى الهى، از آن موهبت‏ها و نعمت‏ها ياد كنند. البتّه برترى و فضيلت بنى‏ اسرائيل، نسبت به مردم زمان خودشان بود. زيرا قرآن درباره مسلمانان مى ‏فرمايد: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ» «آل عمران 110» شما بهترين امّت‏ها هستيد.

همچنين ممكن است مراد از برترى، پيروزى حضرت موسى و قوم بنى‏ اسرائيل بر فرعونيان باشد، نه برترى اخلاقى و اعتقادى. «جاثیه 16» زيرا قرآن بارها از بهانه‏ جويى‏ هاى بى‏ مورد و بى‏ اعتقادى آنها انتقاد مى‏ كند.

پيام‏ ها:

1- نعمت و فضيلت بدست خداوند است. «نعمتى، انعمت، فضلت»

2- نجات از سلطه‏ى طاغوت، از بزرگ‏ترين نعمت‏هاى الهى است. «نِعْمَتِيَ، فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ»

---------

تفسیر برهان ج 2 ص 310

از ابن داود، از کسی که فرمایش رسول خدا (ص) را شنیده بود، روایت شده است که حضرت فرمود: من بنده خدا هستم و اسمم احمد (ص) است و نیز من بنده خدا هستم و اسمم اسرائیل است هرچه را خداوند به او فرمان داده به من فرمان داده است و هرکجا خداوند او را منظور داشته مرا منظور داشته است.

تفسیر برهان ج2 ص 311

حضرت امام حسن عسکری (ع) فرمودند : خداوند عز و جل فرمود: «يا بَنِي إِسْرائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ‏» و موسی (ع) و هارون را برای پیامبری به سوی پیشینیان شما فرستادم و اینگونه ما آنان را به پیامبری محمد (ص) و جانشینی (ع) و امامت خاندان پاکش رهنمون شدیم و بر این امر از شما عهد و پیمانی گرفتیم که اگر به آن وفا کنید پادشاهان بهشت و شایسته بخشش ها و شادمانی های آن خواهید شد و «... وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ‏» یعنی با پیشنیان شما چنین کردم و آنان را در دین و دنیا برتری بخشیدم، چرا که ولایت محمد (ص) و علی و خاندان پاک ایشان (ع) را پذیرفتند و نیز در دنیا برتریشان دادیم و ابرها را برسرشان سایبان کردیم و برایشان انگبین و عسل فرو فرستادیم و از سنگ آبی گوارا به آنها نوشاندم و برایشان دریا را شکافتم و نجاتشان دادم و دشمنانشان (فرعون و قومش) را غرق کردم و این گونه آنها را بر عالمان زمانشان برتری دادم عالمانی که با آئین های پیشینیان شما مخالفت می کردند و از راه ایشان رو بر می تافتند سپس خداوند عز و جل فرمود پس اگر با پیشینیان شما در آن روزگار به خاطر پذیرش ولایت محمد (ص) چنین کردم البته در این زمان شما را نیک تر برتری می بخشم اگر به عهد و پیمانی که از شما گرفته شده وفا کنید

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


282 بازدید

حدیث روز

اُوصیکُمْ بِتَقْوَی اللّه و اِدامَةِ التَّفَکُّرِ، فَاِنَّ التَّفَکُّرَ اَبُو کُلِّ خَیْرٍ وَ اُمُّهُ؛


شما [شیعیانم] را به پروا پیشگی و اندیشیدن دائم سفارش می کنم؛ زیرا تفکّر پدر و مادر [و ریشه و اساس] تمامی خوبی ها است.

امام حسن مجتبی (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی