تفسیر سوره بقره آیه 4

تفسیر سوره بقره آیه 4

توسط: حامد سلیمان پور

645 بازدید

1396/3/10

ساعت:19:30

« وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنْزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ‏ ‏» (بقره/4

 

? جريان رسالت در بستر تاريخ ?

 

✨ وحی، یکی از راه‌ های شناخت است که متقین به آن ایمان دارند. همان‌ طور‌که در آیۀ قبل گفتیم، راه شناختِ انسان به حس محدود نیست و عالمی ورای عالم محسوسات وجود دارد که عقل به وجود آن گواهی می‌دهد؛ ولی از شناخت دقیق آن عاجز است. خداوند نیز با فرستادن وحی، شناخت ما را کامل می‌ سازد.
 ? عقل می‌ گوید: خدایی هست؛ ولی وحی، صفات و ویژگی‌ های آن خدا را برای ما بیان می‌ کند.
? عقل می‌ گوید: برای کیفر و پاداش انسان‌ ها، باید دادگاهی جهانی برپا شود؛
? وحی می‌ گوید: قیامتی هست که چنان ویژگی‌ هایی را دارد. پس عقل و وحی مکمّل یکدیگرند و افرادِ باایمان از هر دو بهره‌ می‌ گیرند.
? وحی، اختصاصی به پیامبر اسلام ندارد، بلکه سخن الهی به همۀ پیامبران می‌ رسیده است. لذا افراد باتقوا، تعصّب بی‌ جا ندارند که پیامبران قبلی را نفی کنند و فقط پیامبر اسلام را بپذیرند، بلکه به همۀ پیامبران الهی ایمان دارند و هر چه را به آنان وحی شده است، می‌ پذیرند.
همچنین، آنان مرگ را پایان کار خود نمی‌ دانند و به قیامت یقین دارند. لذا خود را در برابر گناه حفظ می‌‌ کنند و به رستگاری می رسند. رستگاری يعنی آزادشدن از خواسته‌ ها و هوس‌ های نفسانی و رشدِ صفات خوب اخلاقی.

 از اين آيه مى‌آموزيم:

 ايمان به تمام كتب آسمانی لازم است، چون همۀ انبيا يك هدف داشته‌ اند.
 راه رسيدن به سعادت و خوشبختی، دريافت هدايت الهی است. البته این هدایت، بدون تلاش به‌دست نمی‌ آيد. هم علم و ايمان می‌ خواهد، هم عمل و كار نيك.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

 «نكته‏‌های این آیه

  ?  ابزار شناخت انسان، محدود به حس و عقل نیست، بلكه وحى نیز یكى از راه هاى شناخت است كه متّقین به آن ایمان دارند. انسان در انتخاب راه، بدون راهنما دچار تحیّر و سرگردانى مى‏ شود. باید انبیا دست او را بگیرند و با منطق و معجزه و سیره‏ عملى خویش، او را به سوى سعادت واقعى راهنمایى كنند.
از این آیه و دو آیه قبل بدست مى‏ آید كه خشوع در برابر خداوند متعال (نماز) و داشتن روحیّه ایثار و انفاق و تعاون و حفظ حقوق دیگران و امید به آینده‏ اى روشن و پاداش‏ هاى بزرگ الهى، از آثار تقوى است.
متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است.
در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولى در علم، این مسائل نیست.


تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


365 بازدید

حدیث روز

أَنَّ زِيَارَتَهَا تُعَادِلُ‏ الْجَنَّةَ.


زیارت حضرت معصومه همسنگ بهشت است.

امام صادق (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی