سرّی از اسرار مناقب امیرالمؤمنین صلوات الله علیه

سرّی از اسرار مناقب امیرالمؤمنین صلوات الله علیه

توسط: حامد سلیمان پور

956 بازدید

1392/8/13

ساعت:15:13

سلیم گوید از مقداد پرسیدم و گفتم:خداوند تو را رحمت کند! بهترین مطلبی که درباره علیّ بن ابی طالب علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شنیده ای ,برای من نقل کن.
مقداد گفت:از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود:

إن الله توحّد بملکه فعرّف أنواره نفسه, ثمّ فوّض إلیهم أمره و أباحهم جنّته فمن أراد أن یطهّر قبله

من الجنّ و الإنس عرّفه ولایة علیّ بن أبی طالب علیه السلام و من أراد أن یطمس علی قلبه أمسک عنه معرفة علی ابن أبی طالب علیه السلام.

خداوند متعال در پادشاهی خود یگانه است.پس حق تعالی خود را به انوارش شناسانید,سپس امر خود را به آنان واگذار کرد و بهشتش را بر آنان ارزانی داشت.هر کس را از جنّ و انس خدا بخواهد قلبش را پاک گرداند ولایت علی بن ابی طالب (علیه السلام) را به او می شناساند, و هر کس که بخواهد بر قلیش پرده ای بکشد او را از شناخت علی بن ابی طالب (علیه السلام) باز می دارد.
سوگند به خدایی که جانم به دست اوست!آدم علیه السلام سزاوار آن نشد که خداوند او را بی آفریند و از روحش بر او بدمد و توبۀ او را بپذیرد و او را به بهشتش باز گرداند مگر بخاطر نبوّت من و اقرار او به ولایت علی بن ابی طالب(علیه السلام) پس از من.
سوگند به خدایی که جانم به دست اوست! ملکوت آسمان و زمین به ابراهیم علیه السلام نشان داده نشد و خداوند او را دوست خود قرار نداد مگر به خاطر نبوّت من و اقرار او به ولایت علی (علیه السلام) پس از من.
سوگند بخدایی که جانم به دست اوست! خداوند با موسی علیه السلام سخن نگفت و عیسی علیه السلام را نشانه و آیت بر جهانیان نشناسانید مگر به خاطر نبوّت من و شناسایی علی (علیه السلام)پس از من.

و الّذی نفسی بیده ! ما تنبّأ نبیّ قطّ إلّا بمعرفته و الإقرار لنا بالولایة, و لا استأهل خلق من الله النظر إلیه إلّا بالعبودیّة له و الإقرار لعلیّ علیه السلام بعدی

سوگند به خدایی که جانم به دست اوست! هیچ پیامبری به پیامبری نرسید مگر به خاطر شناخت و اقرار بر ولایت ما, و هیچ آفریده ای از جانب خداوند اهلیّت پیدا نکرد که خداوند بر او نظر نماید مگر با بندگی در برابر خدا و اقرار به علی(علیه السلام) پس از من.
آنگاه سکوت کرد.
گفتم :خدا رحمتت کند! مطلب دیگری هم هست؟
گفت :آری ,از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود:
علی(علیه السلام) حاکم و مدبّر این اُمّت و گواه بر آنها و متصدّی حساب انهاست.
او صاحب مقام والا است,او همان راه حق روشن است, او صراط مسقیم خداوند است.
مردم پس از من به وسیلۀ او از گمراهی هدایت میشوند, و از کوردلی بصیرت و بینش پیدا می کنند,و به وسیله او نجات یافتگان ,نجات می یابند, و به وسیله او از مرگ پناه برده میشوند و از ترس امان می یابند و به وسیله او گناهان محو و ظلم و ستم دفع و رحمت (الهی) نازل می گردد.

و هو عین الله الناظرة, و اُذنه السامعة, و لسانه الناطق فی خلقه,و یده المبسوطة علی عباده بالرحمة ,و وجهه فی السماوات و الأرض, و جنبه الظاهر الیمین, و حبله القویّ المتین, و عروته الوثقی الّتی لاانفصام لها, و بابه الّذی یؤتی منه, و بیته الّذی من دخله کان آمناً,
و علمه علی الصراط فی بعثه, من عرفه نجا إلی الجنّة, و أنکره هوی إلی النار.
او چشم بینای خداوند و گوش شنوای اوست, او زبان گویای خداوند در خلقش و دست باز او به رحمت, بر بندگانش است, او وجه خدا در آسمانها و زمین است, او جنب راست و آشکار اوست.(اللهم صلی علی محمد و آل محمد)
او ریسمان قوی و محکم خداوند و دستگیره محکم اوست که هرگز از هم گسیختگی ندارد,او باب خداوند است که بایستی از آن وارد شد,و خانۀ خداست که هر کس واردش شود در امان خواهد بود.
او علَم و پرچم خداوند بر روی صراط در روز برانگیختن مردم خواهد بود,هر کس او را بشناسد به سوی بهشت,نجات خواهد یافت و هر کس او را انکار کند به سوی دوزخ سقوط خواهد کرد. 

کتاب سلیم بن قیس:ص247.و بحارالانوار:ج40,ص96.

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


335 بازدید

حدیث روز

التَّواضُعُ زینَةُ الْحَسَبِ.


تواضع و فروتنی زینت ‌بخش حسب و شرف است.

امام جواد علیه السلام

قاسمیه در شبکه های اجتماعی