سوره بقره  آیه هاى 93 - 91

سوره بقره آیه هاى 93 - 91

توسط: حامد سلیمان پور

998 بازدید

1397/10/15

ساعت:17:49

سوره بقره / آیه هاى 93 - 91

91. وَ اِذا قیلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما اَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا نُؤْمِنُ بِما اُنْزِلَ عَلَیْنا وَ یَكْفُرُونَ بِما وَرائَهُ وَ هُوَالْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ اَنْبِیاءَاللَّهِ مِنْ قَبْلُ اِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنینَ.

92. وَلَقَدْ جائَكُمْ مُوسى بِالْبَيِّناتِ ثُمَ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ اَنْتُمْ ظالِمُونَ.

93. وَ اِذْ اَخَذْنا میثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آ تَیْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَاُشْرِبُوا فى قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما یَأْمُرُكُمْ بِهِ ایمانُكُمْ اِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنینَ.

ترجمه

91. و هنگامى كه به آنان گفته شود به آنچه خدا فروفرستاده است، ایمان آورید، مى گویند: «به آنچه بر [خود] ما فرو فرستاده شده است، ایمان مى آوریم». و به آنچه غیر از آن است - با آنكه برحق است و كتاب آسمانى آنان را گواهى مى كند - كفر مى ورزند. [اى پیامبر! ]بگو: اگر شما ایمان داشتید، چرا پیامبران خدا را پیش از این مى كشتید؟!

92. و بى گمان موسى [آن همه ] دلایل [و معجزات ]روشن را براى شما آورد؛ امّا شما پس از او گوساله را به پرستش گرفتید، درحالیكه ستمكار بودید.

93. و [بیاد آورید] هنگامى را كه از شما پیمان استوار گرفتیم، و [كوه ]طور را برفراز سرتان برافراشتیم [و هشدار دادیم كه:] آنچه را به شما داده ایم، با همه توان بگیرید و [سخن حق را] بشنوید [و فرمان برید]. شما گفتید: «شنیدیم و نافرمانى كردیم». و [اینگونه زشت عمل كردند كه ] دلهایشان به سبب كفرشان، از [مهر ]گوساله سیراب شد. [اى پیامبر!] بگو: «اگر شما ایمان دارید، [براستى كه ]ایمانتان شما را به بدچیزى فرمان مى دهد.»

چرا با اینكه كشتار پیامبران به دست نیاكان و پدران یهود عصر رسالت پیامبر (ص)، انجام پذیرفت، قرآن این كار را به آنان نسبت مى دهد؟

پاسخ

در پاسخ به این پرسش، دو دلیل اقامه كرده اند:

1. اگر گروهى، مشخّصات جامعه و جریان تاریخى مشتركى را دارا باشند، روى سخن با حاضر و غایب آنان یكسان است و مى توان كار شایسته و یا ناشایسته یك نسل آن جامعه را به حساب نسل دیگر گذاشت؛ چرا كه اینان بر همان راه و شیوه اند و با آنان شریك در كار.

2. خشنودبودن یا ناخشنودشدن از كار فرد یا گروهى، عاملى است كه انسان را شریك پاداش یا كیفر مى سازد. در روایت آمده است: كسى كه به سیاست و شیوه یك جامعه و گروهى خشنود شود، با آنان خواهد بود: «الرّاضى بفعل قومٍ كالدّاخل فیه معهم».

«و لقد جائكم موسى بالبيّنات»

و موسى براى شما معجزات آشكارى آورد

روشن است كه دلایل روشن و معجزات آشكارى كه موسى (ع) به همراه خود آورد، همه دلیل راستى و درستى او در رسالت و پیام آوریش بود؛ دلایلى چون: ید بیضاء، شكافتن صخره و جوشیدن آب از آن، شكافتن امواج دریا و عبور بنى اسرائیل، اژدهاشدن عصا، توفان مرگبار، آفت ملخ و كنه و قورباغه و خون، كه هركدام عذابى براى هشداردادن به بنى اسرائیل بود. و خدا اينها را دلایل روشن و روشنگر ناميد؛ چرا كه هر بیننده و شنونده اى را تكان مى دهد و راه مى نماید و روشن مى سازد كه این موارد كار انسان عادى نیست.

«ثمّ اتّخذتم العجل من بعده و انتم ظالمون»

آنگاه شما آن گوساله را پس از او به پرستش گرفتید، درحالیكه ستمكار بودید

و عجیب اینكه شما بنى اسرائیل بازهم پس از آنكه موسى از شما جدا شد و براى نیایش با خدا به میقات رفت، گوساله اى ساختید و به پرستش آن پرداختید! و شما با این پرستش خفّت بار، بر خویشتن ستم كردید؛ چرا كه با آن اندیشه و عقیده توحیدى كه موسى براى شما آورده بود، خوب مى دانستید كه جز خدا را نباید پرستید، و با اینحال به پرستش گوساله دست یازیدید.

«و اذ اخذنا میثاقكم و رفعنا فوقكم الطّور خذوا ما آتیناكم بقوّةٍ»

و [بیاد آورید] هنگامى را كه از شما پیمان استوار گرفتیم و كوه طور را برفرازتان برافراشتيم و هشدار دادیم كه آنچه را به شما داده ایم، با همه وجود و توان بگیرید

تفسیر اين جمله از آيه شريفه، پیشتر از نظرتان گذشت؛ و دلیل تكرار آن در قرآن، تأكید بر موضوع و اتمام حجّت است كه در فرهنگ عرف و عادت، شیوه و سبك شناخته شده اى است. امّا عدّه اى معتقدند كه خداى جهان آفرین براى ترسیم نعمتها و ناسپاسیها و رسواییهاى یهود، این موضوع را دگرباره طرح فرمود. و پاره اى نیز برآنند كه منظور از طرح این موضوع در آیات گذشته، عبرت آموزى از رخدادها بوده است؛ و در مرحله دوّم، بحث و گفتگو و احتجاج با آنان است.

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


350 بازدید

حدیث روز

وَ صَلَاةٌ فِی شُغُلٍ وَ صَبْرٌ فِی شِدَّةٍ


{مؤمن} در عین اشتغال و گرفتاری نمازگزار است.

امام صادق (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی