شیطان شناسی (11) - انواع وسوسه شیطان

شیطان شناسی (11) - انواع وسوسه شیطان

توسط: حامد سلیمان پور

1,163 بازدید

1397/11/27

ساعت:10:00

انواع وساوس شیطان

خداوند متعال به پیامبر عظیم الشان می فرماید :

وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَ أَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ یَحْضُرُونِ  ﴿97و98 ) سوره مومنین

و بگو : اى پروردگار من از وسوسه هاى شیطانها به تو پناه مىآورم و اى پروردگار من به تو پناه مىآورم از اینكه [شیطانها] نزد من حاضر شوند .

روایت از حضرت رسول اکرم(ص) است که:

تَعوَّذُوا باللهِ مُنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ فإِنَّ مَن تَعَوَّذَ بِاللهِ أَعاذَهُ اللهُ و تَعوَّذُوا مِن هَمَزَاتِهِ وَ نَفَخَاتِهِ وَ نَفَثَاتِهِ.

از شر شیطان رانده شده به خدا پناه ببرید. چراکه هر کس به خدا پناهنده شود خداوند پناهش می دهد، و پناه ببرید از وسوسه ها و دمیدن ها و افسونگری های او.

 بعد می فرمایند:« اما همزات شیطان، بغض ما اهل بیت(ع) است که در دل های شما القاء می کند.» مراقب باشید خیلی خطرناک است. همه ی شما سابقه درخشان زبیربن عوام را می دانید. وقتی هلاک شد، امیرالمومنین(ع) شمشیراو را دیدند، ناراحت شدند که چه قدر با این، اندوه و گرفتاری از چهره ی رسول خدا (ص) برطرف شد به علاوه در قضیه ی سقیفه زبیر شدیدترین دفاع ها را از امیرالمومنین(ع) کرد. اما در آخر رویاروی مولا ایستاد و عاقبت به شر شد. چگونه کار زبیر به اینجا رسید که با امیرالمومنین(ع) دشمن شد؟ واقعا باید درس عبرت گرفت. شیاطین نمی خواهند که ما عاقبت به خیر باشیم، می خواهند حب امیرالمومنین را از ما بگیرند.

در ادامه می پرسند:« یا رسول الله چگونه ما با شما دشمن شویم پس از آن که جایگاه و منزلت شما را نزد خدا می شناسیم؟» در پاسخ می فرمایند:« با دشمنی و بغض نسبت به دوستان ما، و دوستی نمودن با دشمنان ما.» 

هر کس دشمنان اهل بیت را و لو ذره ای دوست داشته باشد، به همان اندازه از محبت ایشان فاصله گرفته است. خودمان قضاوت کنیم، ببینیم تبری مان چه قدر است؟

در گام بعدی درباره ی « نفخات شیاطین» از ایشان می پرستد. رسول خدا (ص) می فرمایند:« این چیزی است که هنگام خشم و غضب در انسان می دمند، و این گونه او را به هلاکت در دین و دنیایش وا می دارند و گاهی هم در غیر حالت غضب مایه ی هلاکت را می دمند. آیا می دانید شدیدترین چیزی که می دمند چیست؟ به گونه ای تا افراد توهم کنند که کسی از این امت نسبت به ما اهل بیت(ع) برتری دارزد یا با ما برابری می کند.»

و درباره ی « نفثات شیطان» می فرمایند:

« اما افسونگری های او این است که که کسی از شما فکر کند که بعد از قرآن، چیزی شفا بخش تر از یاد و درود بر ما اهل بیت را شفای سینه ها و صلوات بر ما را نابود گر بار های سنگین و گناهان، و پاک کننده زشتی ها، و افزونگر نیکی ها، قرار داده است.»

اگر می خواهید از همه ی امراض مادی و معنوی نجات پیدا کنید، بدانید که اولین شفا دهنده قرآن است. خداوند می فرماید:

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ . اسرا 82

و از قرآن آن چه را که مایه ی بهبودی و بخشایش برای مومنان است، نازل می کنیم.

پس از آن ذکر اهل بیت این اثر را دارد. هم ذکرقلبی، هم ذکر زبانی، هم یادآوری فضائل و مناقب و هم یاد کرد مصائب ایشان.

در میان اذکار خصوصا قدر صلوات را بدانید. واقعا یک صلوات می تواند انسان را عاقبت به خیر کند. چون صلوات، دعایی است که استجابت آن تضمین شده است. در روایت داریم که اگر می خواهید دعایتان مستجاب شود، اول دعا صلوات بفرستید، آخر دعا هم صلوات بفرستید. البته فرق می کند این صلوات را چه کسی و با چه معرفتی بفرستد. هر کس به سهم خودش صلواتش مستجاب است، ولی اگر ما اثر ظاهری ندیدیم، فکر نکنیم که صلوات ارزشش نزد خدا کم شده است. ما نمی بینیم و نمیدانیم که پس پرده چه خبر است. خلاصه برای نجات، کاری موثر تر و بهتر از این نداریم.

دسته بندی: شیطان شناسی

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


364 بازدید

حدیث روز

مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ.


کسی که حضرت فاطمه معصومه را زیارت کند پاداش او بهشت است.

امام رضا (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی