قدر شب های قدر را بدانیم

قدر شب های قدر را بدانیم

توسط: حامد سلیمان پور

575 بازدید

1395/4/3

ساعت:19:30


همه شب ها را قدر بدانيم و قدر شب هاي قدر را بیشتر بدانيم

   توضيح مهم درباره عنوان اين مطلب

البته اين اشتباه است كه مي گويند: "شب هاي قدر" چون در سال يك شب قدر بيشتر نداريم و منظور من از عنوان بالا جمع شب هاي قدر سال هاي مختلف بود ونيز منظورم از اين كه "همه شب ها را قدر بدانيم" اين نيست كه همه شب ها را شب قدر بدانيم بلكه قدر همه شب ها را بدانيم.

  امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: از کتاب خدا استفاده می شود که عدد ماه های سال نزد خداوند دوازده ماه است و سرآمد ماه ها ماه رمضان می باشد و قلب ماه رمضان لیلة القدر است. (وسائل الشیعه/ج۷/ص۲۵۸)

 ذكر چهار نكته مهم درباره شب قدر:

 شب قدر يكي از شب‏هاي دهه آخر ماه رمضان است. طبق روايات ما، يكي از شب‏هاي نوزدهم يا بيست و يكم و به احتمال زياد بيست و سوم ماه مبارك رمضان، شب قدر است

.در اين شب كه شب نزول قرآن به شمار مي‏آيد، امور خير و شر مردم و ولادت و مرگ و روزي و حج و طاعت و گناه و خلاصه هر حادثه‏اي كه در طول سال واقع مي‏شود، تقدير مي‏گردد

.شب قدر هميشه و هر سال تكرار مي‏شود. عبادت در آن شب فضيلت فراوان دارد و در نيكويي سرنوشت يك ساله بسيار مؤثر است

.در اين شب تمام حوادث سال آينده به امام هر زمان ارائه مي‏شود و وي از سرنوشت خود و ديگران با خبر مي‏گردد. امام باقر (علیه السّلام) مي‏فرمايد: "انه ينزل في ليلة القدر الي ولي الامر تفسير الامور سنةً سنةً، يؤمر في امر نفسه بكذا و كذا و في امر الناس بكذا و كذا؛ در شب قدر به ولي امر(امام هر زمان) تفسير كارها و حوادث نازل مي‏شود و وي درباره خويش و ديگر مردمان مأمور به دستورهايي مي‏شود.

  شب قدر، يك فرصت است، فرصتي غير قابل جبران و بسيار گران بها، پس بنابراين نبايد آن را از دست بدهيم. در شب قدر مقدرات بندگان اعم از مرگ و زندگي و ولادت و زيارت و... تقدير مي‏شود، و اين ها همگي با حفظ علل و شرايط آن ها و عدم وجود موانع است و اختيار خود انسان يكي از علل و شرايط  به شمار مي‏آيد و به همين دليل است كه سفارش شده آن شب مخصوص را به شب زنده داري و عبادت و دعا سپري كنيد، تا اين عمل در آن شب خاص كه از هزار شب برتر است، شرايط نزول فيض الاهي را فراهم آورد. البته چنين نيست كه اگر كسي در طول سال كاري انجام داد، اين تقدير را تغيير ندهد؛ زيرا تقدير تغييرپذير است و با توجه به مقدمات آن تغيير مي‏كند.

 در اين لحظات سرشار از برکات و معنویات شب قدر، كه بسیار دوست داشتنی و هنگامه خلوت انسان با خود و خدايش است، ما را نيز از دعاي خيرتان بهره مند سازيد. التماس دعا.

پي نوشت ها:
1. اقبال الاعمال، سيد بن طاووس، تحقيق و تصحيح جواد قيومي اصفهاني، ج1، ص 312 و 313 و 374 و 375.
2. الكافي، كليني، ج4، ص 157.
3. المراقبات، ملكي تبريزي، ص، 237 ـ 252.
4. الكافي، ج1، ص 248.

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


398 بازدید

حدیث روز

فضلُ یُتَقَرَّبُ بِه العبدُ اِلی اللهِ بَعدَ المَعرفةِ بِهِ الصلاةٌ وَ برُّ الوَالدینِ وَ تَرکُ الحسِد وَ العُجبِ وَ الفَخر.


برترین چیزی که بنده به وسیله آن به خداوند نزدیک می شود، پس از شناخت خدا نماز و نیکی به پدر و مادر و ترک حسد و خودپسندی و تکبر است.

امام کاظم علیه السلام

قاسمیه در شبکه های اجتماعی