شیطان شناسی - قسمت 7- سه یاور شیطان

شیطان شناسی - قسمت 7- سه یاور شیطان

توسط: حامد سلیمان پور

1,291 بازدید

1397/9/21

ساعت:18:27

سه یاور شیطان

روایت از امام هشتم از پدران بزرگوارشان از امیرالمومنین(ع) است که: انّ لابلیس کحلا و سفوفا و لعوقا فامّا کحله فالنوم اما سفوفه فالغضب وامّا لعوقه فالکذب (بحارالانوار60/217)    

همانا ابلیس دارای سرمه و دارو و غذا است. اما سرمه او ((خواب))، دارویش((غضب)) و غذای لیسیدنی اش ((دروغ)) است.

در این روایت سه مورد از اعوان ابلیس معرفی شده است. یکی ((کحل)) است. به معنای سرمه ای که به چشم می کشند. دیگری، سفوف است که نوعی دارو و جوشانده ی مسهل است. دیگری هم لعوق است، به معنای غذایی است غالبا لذیذ که با انگشت و لیسیدن با انگشت خورده می شود.

خواب:سرمه ی ابلیس

از چیز هایی که باب طبع آدمی است خواب است، خصوصا خواب صبح. اما همین خواب، از اعوان ابلیس است که به سراغ انسان می آید و او را بر زمین می زند. یعنی چه؟ یعنی شیطان سعی دارد خواب را بر انسان مسلط کند و هرچه بیشت بخوابیم، بیشتر از ما راضی می شود. اگرچه خواب برای انسان ضرورت دارد، ولی اگر بیش از حد نیاز باشد مضر است.

امام هفتم(ع) می فرمایند: أن الله عز و جل يبغض العبد النوام الفارغ ( الکافی 5/84)

به درستی که خداوند عز و جل بنده ی پرخواب و بی کار را مبغوض می دارد.

یکی از آفت هایی که به خصوص برخی جوان ها به آن مبتلا هستند این است که از شدت بی کاری، زیاد می خوابند. در حالی که خواب زیاد مذمت شده، چون انسان را از سعادت می اندازد. در این روایت فرموده خدا متنفر است از خوابیدن زیاد و بی کاری.

نیز پیامبر اکرم(ص) فرموده اند:

إيّاكُم وكَثرَةَ النَّومِ ؛ فإنَّ كَثرَهَ النَّومِ يَدَعُ صاحِبَهُ فَقيرا يَومَ القِيامَةِ .

 از پرخوابى بپرهيزيد؛ زيرا پرخوابى صاحب خود را در روزقيامت تهيدست مى گذارد.

از این فرصتی که در دنیا داریم باید استفاده کنیم. باور کنید که بعدا حسرت حتی یک دقیقه ای این عمر را خواهیم خورد. عمر، دیگر به دست آمدنی نیست، به خصوص دوران جوانی. وقتی سن انسان بالا می رود، کم کم بیماری ها خودشان را نشان می دهند و انسان درگیر آن ها می شود. تا انسان این گونه گرفتاری ها را پیدا نکرده باید از عمرش استفاده کند.

حضرت موسی(ع) به خداوند عرضه  داشت:

أيُّ عِبادِكَ أبغَضُ إلَيكَ ؟ كدام بنده ات نزد تو منفورتر است؟

خداوند فرمود: جِيفَةٌ باللَّيل ، بَطّالٌ بالنَّهارِ . ( المالی 162)

آن که شب هنگام، مردار و هنگام روز بسیار عاطل و باطل است.

امام صادق(ع) نیز فرمودند:

ما مِن عبدٍ الّا و هو یَتَیَفَّظُ مَرَّةً أَو مَرَّتَینِ فی الیلِ أَو مِراراً....

هیچ بنده ای نیست مگر آن که در شب، یک یا چند بار بیدار می شود.... (المحاسن/1/86)

اگر بلند شد که هیچ و اگر بلند نشد، شیطان با او کاری میکند که بیداری شب را از دست می دهد.

سفارش به « سهر»

از اموری که بسیار سفارش شده برخاستن از خواب قبل از اذان صبح است. اگر نماز شب هم نخوانیم حداقل این است که نماز صبح را در اول وقت بخوانیم. «سهر» یعنی بیداری در وقت سحر. بیداری در یک سوم آخر شب را خیلی از بزرگان به ما سفارش کرده اند. اگر پنج دقیقه هم که شده قبل از اذان بیدار شویم و کاری کنیم مثلا چیزی بخوریم تا خواب آلودگی رفع شود. در عوض نماز صبح اول وقت خوانده می شود. و این علاقه به خوابیدن هم کم کم از وجود انسان دور می شود. البته به تمرین احتیاج دارد. ابتدایش سخت است اما اگر تمرین کنیم آسان می شود.

آیه آخر سوره کهف هم سفارش شده است برای این که انسان هر وقت می خواهد بیدار شود.

پس کحل شیطان را شناختیم. این سرمه را او به چشم ما می کشد تا خوابمان بگیرد. باید تمرین کنیم که خوابمان کم شود. عزیزانی که دانش آموز هستند و سن نوجوانی دارند برای این که به آنها فشار نیاید طبق نظر پزشکان اگر بین شش تا هفت ساعت بخوابند برایشان کفایت می کند. اما بعضی جوان ها تا ده ساعت هم می خوابند این باعث عادت می شود و همین طور  خواب آلود می مانند. سفارش شده که صبحانه را زود بخورید وقتی به موقع صبحانه خوردید زودتر شروع به فعالیت می کنید...

دسته بندی: شیطان شناسی

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


319 بازدید

حدیث روز

أمَرَنا رَسوُلُ اللّه صلی الله علیه و آله أن نُلقِی أهلَ المَعاصِی بِوُجُوهٍ مُکفَّرَةٍ.


رسول خدا صلی الله علیه و آله به ما فرمان داد که با اهل گناه با چهره ای درهم کشیده روبه رو شویم.

امام علی علیه السلام

قاسمیه در شبکه های اجتماعی