شیطان شناسی (14) - فراری دادن شیطان

شیطان شناسی (14) - فراری دادن شیطان

توسط: حامد سلیمان پور

1,963 بازدید

1397/12/18

ساعت:10:00

 

فرار ی دادن شیطان با نام بردن از خدا

امام صادق (ع) فرمودند:

                                                     

إِذَا أَكَلْتَ اَلطَّعَامَ فَقُلْ بِسْمِ اَللَّهِ فِي أَوَّلِهِ وَ آخِرِهِ فَإِنَّ اَلْعَبْدَ إِذَا سَمَّى فی طَعَامِهِ قَبْلَ أَنْ يَأْكُلَ لَمْ يَأْكُلْ مَعَهُ اَلشَّيْطَانُ.

هنگام غذا خوردن در آغاز و پایانش بسم الله بگو چرا که وقتی بنده در غذایش پیش از آن که بخورد نام خدا را می برد شیطان با او هم غذا نمی شود.

با گفتن بسم الله، شیطان فرار می کند. نیز در روایت داریم هنگامی که کسی برای تخلّی می رود، حتما مقیّد باشد که بسم الله را بگوید، چون آن جا محلی است که شیطان می تواند فعالیت کند.

یک دعا را هم امام رضا (ع) به ما یاد داده اند که وقتی می خواهیم از خانه بیرون برویم، چه در شهر خودمان و چه موقعی که می خواهیم به سفر برویم، این را بخوانیم، پنج جمله است:

بِسْمِ اللَّهِ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ ما شاءَ اللَّهُ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ

به نام خدا، به خدا ايمان آوردم، و بر خدا توكل كردم، آنچه خدا خواست، جنبش و نيرويى نيست مگر به خدا.

در ادامه درباره ی کسی که این دعا را می خواند می فرمایند:

فَتَلَقَّاهُ اَلشَّيَاطِينُ فَتَنْصَرِفُ وَ تَضْرِبُ اَلْمَلاَئِكَةُ وُجُوهَهَا وَ تَقُولُ مَا سَبِيلُكُمْ عَلَيْهِ وَ قَدْ سَمَّى اَللَّهَ وَ آمَنَ بِهِ وَ تَوَكَّلَ عَلَيْهِ وَ قَالَ «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ» لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ.

پس شیطان ها به دیدار او می روند و از او رویگردان می شوند آن گاه فرشتگان به صورت های آن ها می زنند و می گویند چه راهی ( برای سلطه) بر او دارید؟ در حالی که او نام خداوند را برده و به او ایمان آورده و بر وی توکل کرده و گفته:« آن چه خداوند بخواهد همان می شود» هیچ نیرو و توانی نیست مگر به یاری خداوند.

وقتی انسان از خانه بیرون می رو د، شیطان ممکن است به هزار شکل او را وسوسه کند، ممکن است بلایای گوناگون سر آدمی بیاورد. شیاطین موجوداتی نامرئی و نادیدنی اند، و تعدادشان هم بسیار زیاد است. واقعا اگر روزی شیاطینی که ما را احاطه کرده اند به ما نشان داده شوند، وحشت می کنیم! به هر حال هم الان نا محسوسند، اما چون ما به فرمایش های اهل بیت (ع) ایمان داریم، باورش برایمان راحت است.

این ها را می خوانیم تا ان شاء الله بتوانیم خیر و برکت فرمایش های ائمه معصومین(ع) را ببینیم و به شیطان بگوییم:« به سراغ دشمنان اهل بیت (ع) بروید، آن ها هستند که باید فریب شما را بخورند.»

یاد خدا و توسل به اهل بیت (ع)

رسول خدا(ص) فرمودند:

أَلَا فَاذْكُرُوا يَا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ، مُحَمَّداً وَ آلَهُ عِنْدَ نَوَائِبِكُمْ وَ شَدَائِدِكُمْ لِيَنْصُرَ اللَّهُ بِهِ مَلَائِكَتَكُمْ عَلَى الشَّيَاطِينِ الَّذِينَ يَقْصِدُونَكُمْ.فَإِنَّ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْكُمْ مَعَهُ مَلَكٌ عَنْ يَمِينِهِ يَكْتُبُ حَسَنَاتِهِ، وَ مَلَكٌ عَنْ يَسَارِهِ يَكْتُبُ سَيِّئَاتِهِ، وَ مَعَهُ شَيْطَانَانِ مِنْ عِنْدِ إِبْلِيسَ يُغْوِيَانِهِ، فَإِذَا وَسْوَسَا فِي قَلْبِهِ، ذَكَرَ اللَّهَ وَ قَالَ: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ، خَنَسَ الشَّيْطَانَانِ.

آگاه باشید ای امت محمد(ص)! پیامبر اکرم (ص) و خاندان ایشان را هنگام حوادث و سختی هایتان یاد کنید که خداوند به واسطه ی آن ها فرشتگانتان را بر شیطان ها یاری و پیروزی می دهد، شیطان هایی که قصد شما می کنند چراکه هر یک از شما همراه خود فرشته ای از سمت چپش دارد که گناهانش را می نویسد و با او دو شیطاناز نزد ابلیس است که گمراهش می کنند پس هنگامی که در قلبش وسوسه می کنند او یاد خدا می کند و می گوید:« هیچ نیرو و توانی نیست مگر از جانب خداوند بلند مرتبه ی بزرگ و خداوند بر پیامبر اکرم (ص) و خاندانش درود فرستد»، آن دو شیطان، محبوس می گردند.

این همان چیز است که الحمدالله از کودکی به ما یاد داده اند: اول یاد خدا و بعد توسل به اهل بیت (ع) در این صورت خدا شما را به وسیله ی ملائک، علیه شیاطین یاری می کند. خیلی خوب است که به گفتن این اذکار عادت کنیم. این اذکار فقط برای پیرمرد ها نیست! جوان تر ها هم خوب است به آن مشغول باشند. در غیر این صورت به تعبیر امام صادق(ع) ابلیس قلب انسان را لقمه می کند و می بلعد. این قدر قوی است!

دعا برای پناهندگی به خداوند از شر شیطان

بنده خواندن دعاهای 24 و 25 از صفیحه سجادیه را به شما توصیه می کنم. اگر اهل خواندش هستید که خوب است، و گرنه، در همین ایام سراغش بروید. دعای بیست و چهارم، دعا در حق پدر و مادر است که مضامین بسیار زیبایی دارد. حتی اگر از دنیا رفته اند، خواندن آن خیلی آثار دارد.

یکی از آن دعا ها این است:« خداوندا، اگر من یا پدرو مادرم، هر کدام زودتر بهشتی شدیم شفاعتش را در حق دیگری پذیرا شو تا با هم به بهشت برویم.» می خواهیم که اگر پدرومادرم زودتر قرار شد به بهشت بروند، من را هم ببرند و اگر من زودتر بهشتی شدم آن ها را با خود ببرم. یکی از نعمت های خداوند به بنده این است که در بهشت با پدرو مادرش باشد، نه جدا از آن ها. هم چنین برای آن هایی که پدر و مادرشان در قید حیات هستند، دعاهای زیادی دارد. این که چگونه بتوانند به پدر و مادر خود خدمت کنند. چگونه بنوانند محبت های پدر و مادر خود را جبران کنند. این ها راه هایی است که خداوند باز فرموده تا ما در دنیا و آخرت خیری نصیبمان شود.

یکی دیگر از آن دعا ها این است که:« خدایا! کاری کن که من بعد از هر نماز خود، دعا برای پدر و مادرم را فراموش نکنم.» توجه کنید! آیا ما برای پدر و مادرمان بعد از نماز دعا می کنیم؟ یا دعا می کنیم که اگر پدر و مادر از ما چیزی طلب نمودند، اطاعت امر آن ها برایمان سخت نباشد؟ این ها خواسته هایی است که امام سجاد (ع) درباره ی والدین از خدا می خواهند.

اما دعای بیست و پنجم، دعا در حق اولاد است که این هم بسیار زیباست، در این دعا، دو مطلب در پشت سر هم است. این دعا، با عباراتی از دعا در حق فرزندان شروع می شود، و بعد از آن بحث مفصلی درباره ی شیطان دارد.

حضرت از خدا می خواهند:

اللَّهُمَّ وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ.

خدایا من و فرزندانم را از شر شیطان رانده شده، پناه ده!

بعد به معرفی شیطان می پردازند. می فرمایند: خدایا! این شیطان خبیث، این ابلیس کسی است که:

سَلّطْتَهُ مِنّا عَلَی مَا لَمْ تُسَلّطْنَا عَلَیْهِ مِنْهُ

او را از ما بر چیزی مسلط نمودی که ما را نسبت به او بر آن سلطه ندادی.

او به گونه ای و از طریقی حریف ما می شود که ما از آن راه ها نمی توانیم حریف او باشیم. مثلا او در فکر ما نفوذ می کند، اما ما نمی توانیم چنین کنیم. آیا شما می توانید در فکر کسی نفوذ کنید؟ بله، بعضی ریاضت کشیده ها و راه پیموده ها می توانند، اما این از آدم های عادی بر نمی آید، تازه اهلش هم هر زمان و در هر چیزی که بخواهند نمی توانند القاء کنند. ولی شیطان اصلا طیبعتش این است که در قلب ما نفوذ می کند و در خانه ی سینه ی ما می نشیند، اصلا جای سکونتش همین جاست. امام سجاد (ع) همین تعبیر را دارند. می فرمایند:

أَسْكَنْتَهُ صُدُورَنَا، وَ أَجْرَیْتَهُ مَجَارِیَ دِمَائِنَا، لَا یَغْفُلُ إِنْ غَفَلْنَا، وَ لَا یَنْسَى إِنْ نَسِینَا

او را در سینه های ما ساکن کردی، و او را در مجاری خون هایمان، جاری نمودی. اگر ما (از او) غافل شویم او (از ما) غفلت نمی کند. و اگر ما (او را) فراموش می کنیم او (ما را ) از یاد نمی برد.

پیشتر عرض شد که به ازای هر فرد از بنی آدم دو شیطان به دنیا می آید ابلیس چنین وسعت و قوتی را از خدا خواست، خدا هم مستجاب کرد. شیطان ما، با ما کار دارد. خیلی از خطاها و گناهان ما به دنبال فتنه گری شیطان سر می زند.

دسته بندی: شیطان شناسی

برچسب ها: شیطان شناسی

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


337 بازدید

حدیث روز

لَنْ یَسْتَکمِلَ الْعَبْدُ حَقیقَةَ الاْیمانِ حَتّی یُؤْثِرَ دینَهُ عَلی شَهْوَتِهِ، وَ لَنْ یُهْلِک حَتّی یُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ عَلی دینِهِ.


بنده حقیقت ایمان را در نمی یابد مگر آن که دین و احکام الهی را در همه جهات بر تمایلات و هواهای نفسانی خود مقدّم دارد و کسی هلاک و بدبخت نمی گردد مگر آن که هواها و خواسته های نفسانی خود را بر احکام إلهی مقدّم نماید.

امام جواد علیه السلام

قاسمیه در شبکه های اجتماعی