سوره بقره آیه 49

سوره بقره آیه 49

توسط: حامد سلیمان پور

1,144 بازدید

1397/4/28

ساعت:00:00

 وَ اِذْ نَجَّیْناكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَكُمْ سُوءَالْعَذابِ یُذَبِّحُونَ اَبْنائَكُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِسائَكُمْ وَ فى ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظیمٌ «49»

ترجمه : [بیاد آورید] هنگامى كه شما را از [ستم ] فرعونیان نجات دادیم؛ [آنان ] شما را سخت شكنجه مى كردند، پسرانتان را سر مى بریدند و زنانتان را زنده مى گذاشتند؛ و در آن [همه رنج، بلا و ]آزمایشى بزرگ ازسوى پروردگارتان بود.

در این آیات، بعضى دیگر از نعمتهاى خدا بر بنى اسرائیل به تصویر كشیده شده است تا شاید حسّ سپاس و حق شناسى آنان را برانگیزد و به راه درست رهبریشان كند؛ به همین جهت مى فرماید: بیادآورید هنگامى كه شما را از چنگال ظالمانه فرعونیان رهانیدیم؛ آنان شما را به كارهاى سخت وامى داشتند و زیر شكنجه ها مى گرفتند.

در پاسخ به این پرسش كه آنان متحمّل چه نوع شكنجه هایى بودند كه خدا نعمت نجات را به آنان ارزانى داشت، نظرها متفاوت است:

1. عدّه اى با نگرش بر آیه شریفه مى گویند: منظور از فشار و شكنجه، قتل عام پسران و بهره كشى از زنان آنان است.

2. و دسته اى برآنند كه منظور، كارهاى طاقت فرسایى است كه انجام دادن آنها را به آنان فرمان مى دادند و درصورت كمترین كوتاهى و تخلّف، زیر شكنجه مى گرفتند. براى نمونه، آنان را گروه گروه مى ساختند و هر گروه را به كارى سخت مى گماشتند؛ جماعتى را به زراعت، و جماعتى دیگر را به باغدارى، دسته اى را به نظافت و دسته اى دیگر را به ساختمان سازى، و ... و بر افرادى كه توان درست كاركردن را نداشتند، مالیاتهاى كمرشكن مى بستند.

افزون بر این، پسرانشان را مى كشتند و زنانشان را زنده وامى نهادند؛ كه در آیه دیگرى مى فرماید : «... یسومونكم سوءالعذاب يذبّحون ابنائكم ...» و آن را به جمله دیگرى عطف مى كند كه نشانگر این حقیقت است كه كشتار پسران آنان، چیزى جز شكنجه و بدرفتارى با آنان بوده است.

«يذبّحون ابنائكم و یستحیون نسائكم»

پسران شما را مى كشتند و زنانتان را براى خدمتكارى زنده مى گذاشتند

روشن است كه واژه «نساء» در این فراز از آیه شریفه، هم زنان و هم دختران را شامل مى شود.

«وفى ذلكم بلاءٌ من ربّكم عظیم»

و در این شكنجه ها و قتل عام پسرانتان، آزمونى بزرگ براى شما بود

گوشه اى از سرگذشت بنى اسرائیل

دلیل كشتار پسران این قوم به دست فرعونیان، خوابى بود كه دیكتاتور خود كامه آن سرزمین دیده و در عالم رؤیا گویا آتشى شعله ور را نگریسته بود كه ازجانب بیت المقدّس به سوى مصر آمد و همه خانه هاى فرعونیان را طعمه خویش ساخت، امّا كمترین آسیبى به خانه هاى بنى اسرائیل وارد نیاورد. او پس از این رؤیا، ساحران و كاهنان را فرا خواند و تعبیر آن را پرسید. آنان گفتند: پیش بینى مى شود كه در میان بنى اسرائیل فرزندى دیده به جهان خواهد گشود كه هم رژیم حاكم بر كشورت را تغییر خواهد داد و هم رسم و آیین تورا.

پس از این هشدار بود كه فرعون دستور داد هر فرزندى در میان بنى اسرائیل دیده به جهان گشود، اگر پسر است، كشته شود و اگر دختر است، به او كارى نداشته باشند. انبوه جاسوسان بسیج شدند و این سیاست شوم را به اجرا گذاردند؛ درنتیجه نسل بنى اسرائیل رو به كاهش نهاد و كار بجایى رسید كه كارشناسان رژیم استبداد هشدار دادند كه با ادامه شدید این نسل كشى، بزودى ما از خدمتگزاران خود محروم مى شویم و كارها به زمین مى ماند؛ از این رو فرعون دستور داد كشتار كودكان، یك سال در میان دنبال شود؛ و شگفت اینكه موسى در همان سال كه سال كشتار بود، دیده به جهان گشود.

«واذ فرقنا بكم البحرفانجیناكم و اغرقنا آل فرعون»

و هنگامى را كه دريا را براى شما شكافتیم و آبها را از هم جدا ساختيم تا شما از امواج ازهم جداشده دريا بگذريد؛ و دشمن شما فرعون را با نیروها و امكانات، همه را غرق كردیم...

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


364 بازدید

حدیث روز

مَنْ‏ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي‏ بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ.


كسى كه عمه ام را در قم زيارت كند پاداش او بهشت است.

امام جواد (علیه السلام)

قاسمیه در شبکه های اجتماعی