شیطان شناسی (12) - نام خدا رافع وساوس شیطان

شیطان شناسی (12) - نام خدا رافع وساوس شیطان

توسط: حامد سلیمان پور

1,163 بازدید

1397/12/4

ساعت:18:00

 

در روایات بسیاری سفارش شده که برای دفع وسوسه های شیطان، پیش از هرز کار ««بسم الله الرحمن الرحیم« گفته شود. حقیقتا شیطان از بسم الله فرار می کند و این ذکر شریف جلوی او را می گیرد. رسول خدا (ص) می فرمایند: « هنگامی که شخصی سوار بر مرکب شود، در صورتی که بسم الله بگوید فرشته ای در کنار او می نشیند و از او محافظت می کند تا از آن مرکب پیاده شود اما اگر بر مرکب نشست و بسم الله نگفت شیطانی در کنار او می نشیند و به او می گوید آواز بخوا. اگر بگوید صوت خوشی ندارم ، می گوید:  آرزو کن! و پیوسته این آرزوها با او هست تا از مرکب پیاده شود» (الکافی/6/540) . شیطان آرزوهای موهوم را در دل انسان می اندازد و این آرزوهای بی محتوا، زمینه های لاکت انسان را فراهم می کند.

ابو حمزه ثمالی از امام سجاد (ع) نقل می کند: حضرت به من فرمودند: « ای ثمالی! وقتی نماز جماعت برپا می شود، شیطان نزدیک ترینِ قرین امام ( مرحوم علامه مجلسی درباره قرین دو احتمال مطرح کرده اند یکی فرشته ای که اعمال انسان را ثبت می کند و دیگری شیطانی که بر او موکل است.بحارالانوار/60/203.) می آید و می پرسد:« آیا هنگام شروع نماز از پروردگارش یاد کرد؟» پس اگر گفت بله شیطان می رود و در صورتی که پاسخ داد نه شیطان بر دو شانه اش سوار می شود و او امام آن گروه می گردد تا نمازشان به پایان رسد. ابوحمزه از امام می پرسد فدایت شوم مگر هنگام نماز قرآن نمی خوانند؟ حضرت فرمودند:« بله اما درست متوچه نشدی باید بسم الله الرحمن الرحیم بلند گفته شود.» (تهذیب الاحکام/2/290)

در روایت داریم که از نشانه های مومن بلند ادا کردن « بسم الله الرحمن الرحیم» است. امیرالمومنان در بلند خواندن بسم الله اصرار داشت اما خدا بنی امیه خبیث را لعنت کند که برای محو آثار آن حضرت مردم را به شدت از این کار منع می کردند. الان در نمازهای جماعت مسجد الحرام یا مسجد النبی یا بسم الله را نمی خوانند یا اگر بخوانند با صدای آرام می خوانند.

یا فرموده اند اگر می خواهید وضو بگیرید بسم الله بگویید تا شیطان در آن شریک نشود. می خواهید غذا تناول کنید بسم الله بگویید تا شیطان در آن شریک نشود حتی وقتی می خواهید به دستشویی بروید بسم الله بگویید که در آنجا به سراغتان نیاید زیرا او در همه جا می تواند حاضر باشد.

درباره ی قرائت قرآن فقط یک سوره در قرآن هست که بسم الله ندارد و آن سوره برائت است. آنرا با اعوذ بالله می خوانیم. .لی اگر خواستیم فقط ده آیه از قرآن را بخوانیم ار ابتدای سوره هم نباشد می توانیم بسم الله بگوییم.

بسیار خوب است اگر به گفتن « بسم الله الرحمن الرحیم» عادت کنیم آن وقت  می بینید از صبح تا شب جند مرتبه این آیه شریفه را خواهیم گفت. اگر خود را مقید کنیم آن شیطان قدرتمندی که در قلب ما نفوذ می کند و در رگ های ما جاری است ضعیف می شود. اگر خود را در هر کاری به یاد خدا عادت دهیم و حتی هنگام نوشتن بالای برگه بسم الله بنویسیم این یاد کردن خداوند برکاتی دارد و یکی از آن ها همین است که شر شیطان و نفثات و نفخات و همزات او را از ما دور می کند.

 

دسته بندی: شیطان شناسی

تفسیر روز

سوره بقره آیه 254-251

1402/7/20

تفسیر قطره ای قرآن

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...


337 بازدید

حدیث روز

لَنْ یَسْتَکمِلَ الْعَبْدُ حَقیقَةَ الاْیمانِ حَتّی یُؤْثِرَ دینَهُ عَلی شَهْوَتِهِ، وَ لَنْ یُهْلِک حَتّی یُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ عَلی دینِهِ.


بنده حقیقت ایمان را در نمی یابد مگر آن که دین و احکام الهی را در همه جهات بر تمایلات و هواهای نفسانی خود مقدّم دارد و کسی هلاک و بدبخت نمی گردد مگر آن که هواها و خواسته های نفسانی خود را بر احکام إلهی مقدّم نماید.

امام جواد علیه السلام

قاسمیه در شبکه های اجتماعی